بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پر فروش دهه هشتاد سینمای ایران

نویسندگان

تژا میر فخرایی

احسان رحیم زاده

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی گرایشهای مختلف در بازنمایی ارزشهای اخلاقی در فیلمهای پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران انجام گرفتهاست. تحقیق از دو روش تحلیل محتوای کیفی و کمیبهره گرفتهاست و 5 ارزش اجتماعی صداقت، ادب و احترام، یاریگری و تعاون و ارتباط با خدا و حجب و حیا در فیلمهای جامعه نمونه کدگذاری شدهاست. جامعه آماری تمام فیلمهای پرفروش دهه 80 سینمای ایران است. حجم نمونه 20 فیلم پرفروش این دهه است که به روش هدفمند انتخاب شدهاند. جامعه آماری به این دلیل انتخاب شده که قرار است گرایشهای اخلاقی در فیلمهای عامه پسند سنجیده شود تا مشخص شود فیلمهایی که مردم به آنها در ده سال اخیر اقبال داشتهاند از نظر جهت گیری اخلاقی در چه وضعیتی بوده اند. در مجموع با بررسی تمامیصحنه های فیلم 2028 کنش کدگذاری شدهاست که از این میان 951 کنش اخلاقی بودهاند و 1077 کنش غیر اخلاقی. پژوهش حاضر در چارچوب برخی از مهم ترین نظریه های ارتباطی از جمله نظریه بازنمایی (استوارت هال) و نظریه صنعت فرهنگ (آدورنو) شکل گرفتهاست. این پژوهش چنین نتیجه میگیرد که بیشترین ارزش اخلاقی بازنمایی شده در فیلمها ارزش تعاون و محبت و یاریگری است و در زمینه سایر ارزشها همچون ادب و احترام، صداقت، ارتباط با خدا و حجب و حیا گرایشهای کمتری در بین فیلمها دیده میشود. در 30 درصد آثار مورد بررسی شخصیتهای منفی و باگرایشهای اخلاقی پایین یا رستگار و عاقبت بخیر میشوند و یا سرنوشتشان در پایان مشخص نیست که این نکته موجب جهت گیری منفی فیلم به سمت ارزشهای اخلاقی میشود. در 45 درصد فیلمهای مورد بررسی حداقل در یک حوزه ارزشی (صداقت، تعاون، ادب و احترام، ارتباط با خدا و حجب و حیا) جهت گیری غیر اخلاقی در فیلم دیده میشود. همچنین 50 درصد فیلمهای مورد بررسی برآیند جهت گیری اخلاقی شان مثبت است و در 50 درصد دیگر برآیند جهت گیری صفر یا منفی میباشد. به نظر میرسد در برخی فیلمها کارگردانها از کنش های غیراخلاقی صرفا جهت جذابیت بخشی به قهرمان داستان استفاده کردهاند و شخصیتهایی خلق کردهاند که نقشی در پیشبرد داستان ندارند. در بین فیلمهای مورد بررسی فیلم من ترانه 15 سال دارم در هر 5 حوزه مورد بررسی برترین فیلم اخلاقی محسوب میشود و عملکرد موفقی در همه موضوعات تحقیق داشتهاست. دو فیلم چارچنگولی و پوپک و مش ماشاءالله نیز در سه حوزه جهت گیری اخلاقی منفی داشتهاند و در پایین ترین رده جدول گرایشهای اخلاقی قرار میگیرند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران

این تحقیق با هدف بررسی گرایش های مختلف در بازنمایی ارزش های اخلاقی در فیلم های پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران انجام گرفته است. تحقیق از دو روش تحلیل محتوای کیفی و کمی بهره گرفته است و 5 ارزش اجتماعی صداقت، ادب و احترام، یاریگری و تعاون و ارتباط با خدا و حجب و حیا در فیلم های جامعه نمونه کدگذاری شده است. جامعه آماری تمام فیلم های پرفروش دهه 80 سینمای ایران است. حجم نمونه 20 فیلم پرفروش این دهه ...

15 صفحه اول

بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران

در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلم‌های سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کرده‌اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایت‌شان بود، به روش تحلیل محتوا  بررسی شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که فیلم‌های سینمایی ایرانی در خلال روایت‌های خود، کوشیده‌اند نوعی شناخت و دانش ...

متن کامل

بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد

ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهه‌های اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونی‌های معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهره‌گیری از نظریه بازنمایی در جامعه‌شناسی هنر و در...

متن کامل

بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد

ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهه های اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونی های معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهره گیری از نظریه بازنمایی در جامعه شناسی هنر و در...

متن کامل

بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد)

مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهه‌های 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاین‌رو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنمایی‌شده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه به‌صورت مستقل، بلکه د...

متن کامل

مطالعه تطبیقی شرایط اجتماعی و بازنمایی سینمایی در سینمای دهه 80 ایران: مطالعه موردی فیلم نفس عمیق

اﻳﻦ ﭘﮋوﻫش ﺑﻪ مطالعه شرایط اجتماعی اواخر دهه1370 و بازنمایی آن سینمایی فیلم نفس عمیق(شهبازی، 1380) ﻣﻲﭘﺮدازد. پرسش اصلی پژوهش، تبیین رابطه‌ی میان گفتمان‌ مسلط بر جامعه ایران در دوره مزبور و مضامین سینمایی فیلم نفس عمیق است. فرضیه‌ی پژوهش این است که فیلم نفس عمیق، بازنمایی واقع-گرایانه‌ای از بستر اجتماعی‌اش دارد. هدف پژوهش تمرکز بر مضامین این فیلم و شرایط اجتماعی دوره مورد نظر است، تا از این طریق ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه فرهنگ ارتباطات

ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

ISSN 2383-1626

دوره 2

شماره 6 2012

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023